افشای ابعاد تازه ای از همكاری های مخفی انگلیس با رژیم قذافی

.....................



افشای ابعاد تازه ای از همكاری های مخفی انگلیس با رژیم قذافی

 به گزارش ایرنا، 'میل آن ساندی' نوشت: اسناد محرمانه ای كه به تازگی رو شده است، نشان می دهد كه ماموران سازمان اطلاعات داخلی انگلیس (ام آی 5) همكاری گسترده ای با ماموران سازمان های امنیتی قذافی داشته اند.

این نشریه افزود: ماموران 'ام آی 5' برای جاسوسان دستگاه اطلاعاتی قذافی خانه های امن، اطلاعات محرمانه و تجهیزاتی نظیر موبایل های ایمن را در لندن فراهم كرده بودند تا آنها بتوانند مخالفان رژیم قذافی را كه به انگلیس پناهنده شده بودند، وادار به همكاری كنند.

'میل آن ساندی' نوشت: 'ام آی 5' با مشاركت در یك عملیات مشترك با ماموران قذافی به دشمنان وی كه در انگلیس پناه گرفته بودند خیانت كرد و اطلاعات محرمانه و خصوصی آنان را در اختیار ماموران اطلاعاتی دولت لیبی قرار داد.

'این افشاگری فوق العاده پس از رو شدن صدها سند محرمانه در جریان تسخیر بایگانی سازمان اطلاعات لیبی در پی سقوط معمر قذافی میسر شده است كه نشان می دهد مخالفان معمر قذافی با تهدید و ارعاب وادار به همكاری با جاسوسان دولت لیبی می شدند.'

به نوشته 'میل آن ساندی'، همكاری ماموران اطلاعاتی انگلیس با جاسوسان لیبیایی به حدی بوده است كه حتی ماموران انگلیسی به همكاران لیبیایی خود وعده داده بودند اگر مخالفان قذافی همكاری نكنند، می توانند آنها را با اخراج از خاك انگلیس تهدید كنند.

این نشریه انگلیسی سپس به نقل از كارشناسان حقوقی و فعالان مدنی نوشت: خیانت ماموران انگلیسی به مخالفان پناهنده قذافی در این كشور در واقع نقض كنوانسیون ژنو، مقررات حقوق بشری و قانونین عادی جنایی بوده است و خود ماموران انگلیسی نیز نگران درز این همكاری ها به مطبوعات بوده اند.

'دیوید دیویس' یكی از نمایندگان پارلمان انگلیس از حزب محافظه كار در این باره گفت: افشاگری های تازه نشان می دهد كه همكاری سازمان های اطلاعاتی انگلیس در دستگیری و انتقال عبدالحكیم بلحاج به لیبی در سال 2004 در واقع شروع یك همكاری گسترده اطلاعاتی با رژیم قذافی بوده است.

وی افزود: آنگونه كه از این اسناد بر می آید سازمان های امنیتی انگلیس به پناهندگان لیبیایی خیانت كرده اند و اطلاعات آنها را در اختیار همان كسانی قرار داده اند كه این پناهجویان از دست آنها فرار كرده و به انگلیس پناه آورده بودند.

'این خیانتی وحشتناك است كه بر خلاف تعهدات و سنت های انگلیس انجام شده و هیچ ارتباطی هم به امنیت ملی ما نداشته است.'

این نماینده پارلمان انگلیس از پلیس لندن كه درباره شكایت عبدالحكیم بلحاج علیه جك استراو وزیر خارجه اسبق انگلیس تحقیق می كند، خواست تحقیقات خود را شامل عملیات مشترك 'ام آی 5' و سازمان های اطلاعاتی لیبی نیز بكند.

لرد 'كارلایل' حقوقدان و از اعضای مجلس اعیان انگلیس نیز گفت: اتهامات مطرح شده در مورد خیانت دستگاه های اطلاعاتی انگلیس به پناهجویان لیبیایی، اتهاماتی جدی هستند و باید درباره آنها تحقیق شود.

یك افسر سابق اطلاعاتی انگلیس نیز به 'میل آن ساندی' گفته است: بسیار مشكل است كه بتوان تصور كرد عملیات مشترك 'ام آی 5' با ماموران قذافی بدون اطلاع وزیران دولتی انجام شده باشد. به احتمال زیاد این همكاری ها با اطلاع و دستور وزیران وقت كشور و خارجه و حتی نخست وزیر (تونی بلر) صورت گرفته است.

افشاگری های اخیر در حالی صورت می گیرد كه هفته گذشته در انگلیس اعلام شد عبدالحكیم بلحاج از مخالفان رژیم قذافی و از فرماندهان ارشد فعلی شورای نظامی شهر طرابلس از جك استراو به خاطر ربودن و انتقال وی و خانواده اش به لیبی در سال 2004 شكایت كرده است.

در پی انتشار خبر این شكایت، یك سازمان حقوق بشری مستقر در انگلیس از جك استراو وزیر خارجه اسبق این كشور خواست به خاطر نقش آفرینی خود در ربایش و انتقال مخالفان رژیم قذافی به لیبی رسما عذرخواهی كند.

موسسه حقوقی 'ریپریو' كه وكالت بسیاری از به اصطلاح مظنونان تروریستی را برعهده دارد، روز چهارشنبه با اشاره به گزارش های منتشره و شواهد موجود درمورد همدستی دولت انگلیس در ربودن و انتقال مظنونان تروریستی به لیبی تاكید كرد: اكنون روشن شده است كه چه كسی دستور مداخله انگلیس را در ربایش و شكنجه مظنونان صادر كرده است.

وكلای آقای بلحاج در شكایت خود خواستار روشن شدن نقش جك استراو در صدور فرمان ربودن و تحویل مخالفان رژیم سابق لیبی به دولت قذافی شده اند.

بر اساس گزارش های متعددی كه طی ماه های اخیر منتشر شده، دولت انگلیس و بویژه سازمان امنیتی 'ام آی 6' كه زیر مجموعه وزارت خارجه انگلیس می باشد در دستگیری و انتقال مخالفان قذافی در سال 2004 میلادی مشاركت داشته است.

نشریه ساندی تایمز انگلیس هفته گذشته نوشته بود كه جك استراو وزیر خارجه وقت انگلیس دستور مشاركت سازمان های امنیتی انگلیس در پروژه ربودن و انتقال مظنونان تروریستی را صادر كرده بود.

موسسه حقوق بشری 'ریپریو' همچنین تایید كرد كه علاوه بر عبدالحكیم بلحاج، سامی الساعدی یكی دیگر از مخالفان رژیم قذافی كه در سال 2004 از جنوب شرق آسیا ربوده و به لیبی منتقل شد نیز از جك استراو شكایت كرده است.

'بلحاج و الساعدی با همكاری اطلاعاتی انگلیس در سال 2004 به همراه اعضای خانواده هایشان دستگیر و تحویل رژیم قذافی شدند و با انواع شكنجه و بدرفتاری مواجه گردیدند.'

'كوری كرایدر' مدیر حقوقی موسسه 'ریپریو' تاكید كرد: جك استراو باید با این دو شهروند لیبایی و خانواده هایشان رو راست باشد و به نقش خود در زمینه انتقال آنان به لیبی اعتراف كند.

وی گفت: بلحاج و الساعدی و اعضای خانواده آنها به خاطر نوع رفتارهایی كه با آنها شده است، مستحق یك عذرخواهی رسمی هستند.

كرایدر اظهارداشت: ادامه موضع كنونی دولت انگلیس نیز مبنی بر عدم تایید یا تكذیب این موضوع، كاملا غیرمنطقی است... دیگر چه چیزی باقی مانده است كه دولت سعی در سرپوش گذاشتن بر آنها دارد؟

این مقام سازمان 'ریپریو' تاكید كرد: ابعاد مختلف این پرونده باید بطور كامل و بصورت علنی مورد رسیدگی قرار گیرد.

وی افزود: مردم انگلیس نیز مستحق آگاهی كامل از جبنه های پنهان این موضوع هستند تا درك كنند چرا دولت شان این گونه سقوط كرده است كه در ربودن و انتقال غیرقانونی زنان باردار و كودكان نیز همدست می شود.

بر اساس اعلام این سازمان حقوق بشری، همسر آقای بلحاج هنگام دستگیری در تایلند در سال 2004 حامله بود و به رغم این شرایط، دست بسته به لیبی منتقل شد و مدتی را نیز در زندان رژیم قذافی گذراند.

هنگام دستگیری آقای الساعدی نیز همسر و چهار فرزند خردسالش او را همراهی می كردند كه بزرگترین آنان یك دختر 12 ساله بود.

وكلای آقای بلحاج و الساعدی پیشتر علیه دولت انگلیس نیز در دادگاه عالی این كشور شكایت كرده بودند.

سازمان عفو بین الملل نیز با انتشار بیانیه ای خواستار پاسخگویی كامل انگلیس درباره نقش آفرینی این كشور در بازداشت، شكنجه و انتقال غیرقانونی مظنونان تروریستی شد.

این سازمان مستقر در لندن با اشاره به شكایت های مطرح شده علیه 'جك استراو' وزیر خارجه اسبق انگلیس به خاطر نقش آفرینی ادعایی وی در ربایش و انتقال مخالفان رژیم قذافی به لیبی در سال 2004 میلادی تاكید كرد: انگلیس باید نسبت به حسابرسی و پاسخگویی كامل درباره نقش خود در این اقدامات غیرقانونی تضمین دهد.

عفو بین الملل افزود: این برای اولین بار است كه یك شكایت مدنی علیه یكی از مقامات سابق دولت انگلیس به اتهام سوء استفاده از موقعیت خود در یك منصب دولتی و همدستی در بازداشت و شكنجه مظنونان مطرح می شود.

'جان دالهیسون' مدیر بخش اروپا و آسیای مركزی سازمان عفو بین الملل در این باره گفت: اتهامات و شواهد محكم در مورد دخالت انگلیس در ربایش مظنونان از مدتها قبل مطرح شده ... و پلیس متروپلیتن لندن نیز از ماه ژانویه گذشته در حال تحقیق در این زمینه است.

وی افزود: انتشار خبر مربوط به اقدام قضایی قربانیان لیبیایی علیه وزیر خارجه اسبق انگلیس می تواند یك گام مهم به سمت پاسخگویی و حسابكشی از طریق دادگاه مدنی باشد. این شكایت همچنین بار دیگر ناكامی مقامات دولت انگلیس را در تشكیل یك كمیته تحقیق حقوق بشری برای بررسی ابعاد مختلف این موضوع و دیگر اتهامات مطرح در زمینه دخالت انگلیس در شكنجه و دیگر موارد نقض حقوق بشر، یادآوری می كند.

شبكه 'بی بی سی' نیز پیشتر درباره همدستی انگلیس در ربودن و انتقال مخالفان قذافی به لیبی، گزارش داده بود: در نامه ای كه از سوی یكی از افسران سازمان اطلاعات خارجی انگلیس (ام آی 6) نوشته شده است به موضوع بازداشت و انتقال بلحاج اشاره شده است. او در این نامه به مقامات لیبی به خاطر دریافت سالم 'محموله هوایی' تبریك گفته است.

این محموله هوایی عبدالحكیم بلحاج و اعضای خانواده اش بوده اند كه پس از ربوده شدن در تایلند با همدستی انگلیس تحویل رژیم قذافی شدند.

آقای بلحاج كه در حال حاضر یكی از مقامات نظامی ارشد دولت موقت در طرابلس به شمار می رود، اعلام كرده است كه پس از تحویل شدن به رژیم قذافی سال ها در زندان هدف انواع شكنجه و بدرفتاری قرار گرفته است.

'بی بی سی' افزود: دولت های انگلیس طی سال های اخیر همدستی خود را در ربودن و انتقال مخفیانه مظنونان تروریستی به لیبی تكذیب كرده اند ولی اكنون مشخص شده است كه این كار با مجوز دولت كارگری انگلیس انجام شده بود.

بر اساس گزارش 'بی بی سی'، عبدالحكیم بلحاج در سال 2004 و زمانی كه قصد داشت از مالزی به انگلیس بیاید تا تقاضای پناهندگی سیاسی كند با ارائه اطلاعات از سوی سازمان 'ام آی 6' به یك سازمان اطلاعات خارجی - احتمالا سیا- در بانكوك پایتخت تایلند بازداشت و سپس به دولت لیبی تحویل می شود.

'نامه افسر ام آی 6 نشان می دهد كه سازمان اطلاعات خارجی انگلیس در ربودن و انتقال غیرقانونی بلحاج به لیبی همدست بوده است ولی این كار را بطور مستقل انجام نداده بلكه مجوز مقامات دولت وقت را نیز دریافت كرده بود.'

بلحاج پس از انتقال به لیبی بیش از شش سال را در زندان بدنام 'ابوسلیم' تحت شدیدترین شكنجه ها قرار داشته و حتی از سوی ماموران امنیتی خارجی از جمله انگلیسی مورد بازجویی قرار گرفته بود.

به دنبال سقوط رژیم قذافی و افشای برخی از اسناد محرمانه موجود درباره همكاری های اطلاعاتی لیبی با سازمان های امنیتی انگلیس، مشخص شد كه سازمان هایی همچون 'ام آی 6' با همكاری سازمان 'سیا' تعدادی از مخالفان دولت قذافی را از كشورهای مختلف ربوده و به لیبی منتقل نموده بودند.

دست داشتن سازمان 'ام آی 6' در دستگیری و انتقال مخالفان رژیم قذافی به لیبی، تابستان سال گذشته و پس از سقوط شهر طرابلس و كشف اسناد محرمانه از دفاتر سازمان امنیت لیبی فاش شد. بر اساس این اسناد 'موسی كوسا' رییس وقت سازمان امنیت لیبی نیز روابط دوستانه و نزدیكی با مقامات امنیتی انگلیس از جمله 'مارك آلن' داشته است.

بر اساس گزارش رسانه های انگلیس، اسناد محرمانه ای كه از دفتر سازمان اطلاعات لیبی در طرابلس و همچنین محل اقامت سابق سفیر انگلیس در لیبی به دست آمده، نشان می دهد كه سازمان های اطلاعاتی آمریكا و انگلیس روابط بسیار نزدیكی با سازمان اطلاعات رژیم قذافی داشته اند.

یكی از این اسناد كه از دفتر موسی كوسا وزیر خارجه و رییس سازمان امنیت سابق لیبی در طرابلس كشف شده نشان می دهد كه سازمان امنیت و اطلاعات خارجی دولت انگلیس (ام آی 6) اسامی و مشخصات عناصر مخالف رژیم قذافی كه در این كشور بسر می بردند را در اختیار سازمان امنیت لیبی قرار داده بود.

موسی كوسا اوایل سال گذشته میلادی از رژیم قذافی جدا شد و به انگلیس فرار كرد.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






نوشته شده توسط غلامرضا در پنج شنبه 21 ارديبهشت 1391

و ساعت 21:54



.:: Powered By LOXBLOG.COM Copyright © 2009 by gholam ::.
.:: Design By :
wWw.loxblog.Com ::.




به وبلاگ من خوش آمدید من غلامرضا27ساله اهل کرمانشاه هستم و ارشد برق قدرت میخونم.همین دیگه مدیر سایت




غلامرضا




عشق اول
free article
غمکده
ام تی چت
خبرهای عجیب و باورنکردنی
سایت تفریحی
همه جووووره
ღ♥ღ کــــلبــه تنــــــهایــــــــی مــن ღ♥ღ
طلوع یک عشق
ღღღ-دخترک خستهღღღ
دنیای کوچک من
تقدیم به عشقم...
****آرزو جون***
در گذرگاه زمان
khaterat
فقط عشق
رازهای ماسون ها
شروعی دوباره
کیت اگزوز
زنون قوی
چراغ لیزری دوچرخه

 تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان دهکده ی جهانی و آدرس gholam.LoxBlog.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





قالب بلاگفا















»تعداد بازديدها:
»کاربر: Admin


نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 2
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 11
بازدید ماه : 444
بازدید کل : 13344
تعداد مطالب : 50
تعداد نظرات : 54
تعداد آنلاین : 1